STRUKTURA A VLASTNOSTI LÁTEK
PLYNY
Tepelné motory
Využití kruhového děje v praxi.
TEPELNÉ MOTORY = hnací stroje, které přeměňují část vnitřní energie paliva (včetně jaderného) uvolněné hořením (jadernou reakcí) na energii pohybovou.
Obecné složení tepelného motoru:
- pracovní látka
- ohřívač
- chladič
ROZDĚLENÍ TEPELNÝCH MOTORŮ: (podle typu pracovní látky)
A) MOTORY PARNÍ
pracovní látkou je vodní pára, která se získává v parním kotli mimo vlastní motor
PARNÍ STROJ
nejstarší tepelný motor (sestrojen r. 1784 - James Watt)
první parní silniční vůz v Praze - rok 1815 - J. Božek
první parní loď na Vltavě - rok 1817 - J. Božek
účinnost: 9 - 15 %
Princip parního stroje (YouTube, Techmania, 2:57)
Animované schéma parního stroje (Wikipedie)
Sbírka parních strojů, příspěvek z pořadu ČT (4:59)
PARNÍ TURBÍNA
energie vodní páry se přeměňuje na kinetickou energii oběžného kola
použití: tepelné elektrárny - k pohonu generátorů elektrického napětí (výkon 200 - 600 MW)
účinnost: 25 - 35 %
Parní turbína (výklad, princip, parametry, foto, pokusy), ČEZ, Svět energie
B) MOTORY SPALOVACÍ
pracovní látkou je plyn vznikající hořením paliva uvnitř motoru
rozdělení spalovacích motorů:
MOTORY PÍSTOVÉ (plynová turbína, zážehový a vznětový motor)
MOTORY TRYSKOVÉ (REAKTIVNÍ) (proudový motor, raketový motor)
ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI JEDNOTLIVÝCH SPALOVACÍCH MOTORŮ
1) PLYNOVÁ TURBÍNA
Princip činnosti a popis:
nasávání vzduchu do kompresoru, z něj je vytlačován do spalovacích komor, zde se do něj vstřikuje palivo, výbuch, zplodiny velkou rychlostí proudí na lopatky turbínových kol, roztáčení turbíny (předání části energie), únik zplodin do ovzduší
1 - kompresor
2 - spalovací komora
3 - turbína
Použití:
Pohon elektrických generátorů, lodí i některých automobilů.
2) ČTYŘDOBÝ ZÁŽEHOVÝ MOTOR
Princip činnosti a popis:
Pracuje ve čtyřech dobách (taktech).
sání - sací ventil otevřen, výfukový uzavřen, píst jde dolů, do válce je nasávána pohonná směs vzduchu a benzínu vytvořená v karburátoru
stlačení - oba ventily uzavřeny, píst jde nahoru a stlačuje pohonnou směs, píst se blíží horní úvrati, přeskočí ve válci jiskra (svíčka) a zapálí směs
výbuch (expanze) - oba ventily uzavřeny, zápalná směs prudce shoří, vytvořené plyny stlačují píst dolů - tento takt (zdvih) je pracovní
výfuk - sací ventil uzavřen, výfukový otevřen, píst jde nahoru a vytlačuje spálené plyny mimo válec
Použití:
Osobní automobily.
3) DVOUDOBÝ ZÁŽEHOVÝ MOTOR
Princip činnosti a popis:
Pracuje ve dvou dobách (taktech).
Dvě a dvě doby jsou spojeny do jedné.
sání a stlačení
výbuch a výfuk
Motor nemá ventily. Přívod paliva a výfuk spálené směsi řídí píst pouze svým pohybem.
Použití:
Motocykly, některé druhy osobních automobilů, sekačky, ...
Účinnost: nižší než u čtyřdobého.
Podívej se:
DVOUDOBÉHO ZÁŽEHOVÉHO MOTORU S JEDNOVÁLCOVÝM USPOŘÁDÁNÍM (Honda NSR 125)
4) ČTYŘDOBÝ VZNĚTOVÝ MOTOR (DIESELŮV)
Princip činnosti a popis:
Podobný jako u motoru čtyřdobého zážehového. Pracuje ve stejných čtyřech dobách.
Rozdíly:
Nepotřebuje karburátor ani svíčku.
Do válce se nasává čistý vzduch, který se prudkým adiabatickým stlačením zahřeje na vysokou teplotu.
Do tohoto horkého vzduchu se vstřikovacím čerpadlem vstříkne jemně rozptýlená nafta, která se vzníti a postupně spaluje.
Použití:
Nákladní automobily, autobusy, traktory, lokomotivy, lodě, generátory elektrického napětí.
5) PROUDOVÝ MOTOR
Princip činnosti a popis:
Vzduch vnikající vstupním otvorem motoru je vtlačován kompresorem do spalovacích komor.
Do komor se přivádí současně tryskou rozprášené palivo, jehož hořením se vzduch zahřeje.
Horká spálená směs pod vysokým tlakem uniká přes lopatky oběžných kol plynové turbíny, která se roztočí a pohání opět kompresor.
Nakonec plyn únikem z motoru na základě zákona akce a reakce uvádí motor do pohybu.
Použití:
Pohon letadel, člunů, vlaků, závodních automobilů.
6) RAKETOVÝ MOTOR
Princip činnosti a popis:
Ve spalovací komoře se spaluje palivo s okysličovadlem.
Unikající plyny ženou motor na základě zákona akce a reakce vpřed.
Použití:
Umělé družice, kosmické sondy a lodě (mohou pracovat v meziplanetárním prostoru, nepotřebují vzdušný kyslík automobilů).
Účinnost: přes 50 %
Podívej se:
Raketové motory - snadno a přehledně (Kosmonautix.cz)
TEPELNÉ MOTORY - další zajímavosti:
Alternativní pohony budoucnosti, příspěvek pořadu PORT ČT (9:46)
Plynové motory, příspěvek pořadu PORT ČT (8:42)
Auta na vodík, příspěvek pořadu PORT ČT (7:36)
Auta na zemní plyn, PORT ČT (5:10)
Raketový motor na gymnáziu (YouTube, 1:36)
Lodička na parní pohon (YouTube, Fyzika007, 2:12)
Zapalovací svíčky (YouTube, 4:59)